Program indywidualizacji nauczania i wychowania
PROGRAM INDYWIDUALIZACJI
NAUCZANIA I WYCHOWANIA KLAS I-III
W GMINIE OPATOWIEC
W ramach projektu: „Program indywidualizacji nauczania i wychowania klas I-III w gminie Opatowiec” realizowanego od 1 września 2011 do 22 czerwca 2012 roku w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IX: Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Działanie: 9.1 Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty, Poddziałanie: 9.1.2 Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszanie różnic w jakości usług edukacyjnych w Zespole Szkół w Opatowcu prowadzone są zajęcia polegające na wyrównywaniu szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszaniu różnic w jakości usług edukacyjnych.
Z Zespołu Szkół w Opatowcu wsparciem zostało objętych 26 dzieci klas I-III szkoły podstawowej.
W ramach tego projektu doposażono też szkolną bazę dydaktyczną. Zakupiono: pakiety do diagnozy dysfunkcji w zakresie czytania i pisania oraz zdobywania umiejętności matematyczno – przyrodniczych, plansze, tablice, układanki, figury porównawcze, materiały glottodydaktyczne i książki edukacyjne z zakresu edukacji matematycznej oraz materiały pozwalające zmniejszyć specyficzne problemy w czytaniu i pisaniu. W ramach projektu zakupiono też trzy szafy na wyżej wymienione pomoce dydaktyczne.
Projekt „Program indywidualizacji nauczania i wychowania klas I-III w gminie Opatowiec” w części merytorycznej został przygotowany przez pana Radosława Fitka. Koordynatorem projektu jest pani Anna Klimaszewska-Luty – Skarbnik Gminy.
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROJEKTU
"PROGRAM INDYWIDUALIZACJI
NAUCZANIA I WYCHOWANIA KLAS I-III
W GMINIE OPATOWIEC"
„Program indywidualizacji nauczania i wychowania klas I - III w Gminie Opatowiec" był współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego. Realizowany był w roku szkolnym 2011/2012. Objętych zostało 26 uczniów i uczennic klas I – III. Jego głównym celem była eliminacja problemów i barier edukacyjnych poprzez organizację zajęć dodatkowych oraz indywidualizację procesu nauczania przy uwzględnieniu równości płci.
Zajęcia odbywały się w 3 grupach. Były to zajęcia :
- dla dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu;
-dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematyczno-przyrodniczych.
Na początku wdrażania programu zespół nauczycieli realizujących projekt rozpoznał potrzeby, opracował plan działania i dokonał realizacji i monitorowania programu.
W każdej grupie przeprowadzono 60 godzin zajęć.
Nastąpiło doposażenie bazy dydaktycznej w pomoce edukacyjne adekwatne do rozpoznanych potrzeb i związane z prowadzonymi zajęciami. Pomoce te uatrakcyjniały zajęcia, ułatwiały koncentrację uwagi dziecka, rozbudzały zainteresowania ucznia wprowadzanymi treściami. Dostarczały uczniom zadowolenia z wykonywanej pracy.
W przeważającej części zajęcia opierały się na aktywności uczniów z wykorzystaniem różnych form i metod pracy.
Ewaluacja działań w zakresie realizowanego programu przebiegała w kilku etapach:
1. Diagnoza wstępna – określenie trudności ucznia w zakresie czytania, pisania, liczenia.
Trudności te zostały określone na podstawie: analizy wyników ucznia z poprzedniej klasy, analizy zeszytów ucznia, testów sprawdzających, wypowiedzi ucznia, wyników obserwacji ucznia w czasie pracy. Każdy nauczyciel zapoznał się z opiniami i zaleceniami Poradni Psych.- Pedag. badanych dzieci.
2. Stały monitoring – pomiar osiągnięć ucznia na bieżąco.
3. Diagnoza okresowa – określenie stopnia opanowania czytania, pisania, umiejętności matematyczno-przyrodniczych. Ocenie zostały poddane osiągnięcia uczniów.
Narzędzia ewaluacji: ankiety nauczycieli, ankiety uczniów, ankiety rodziców, testy sprawdzające, karty pracy uczniów, bezpośrednia obserwacja ucznia. Analiza tych materiałów pozwoliła na porównanie założonych celów z faktycznym stanem wiedzy i umiejętności uczniów.
Na podstawie uzyskanych wyników badań należy stwierdzić, że objęte programem dzieci wykazują poprawę w opanowaniu wiadomości i umiejętności matematycznych oraz wiadomości i umiejętności w zakresie czytania i pisania. Uczniowie stali się bardziej otwarci i pewni siebie, ponieważ na zajęciach uzyskują coraz lepsze oceny. Lepiej funkcjonują w kontaktach z rówieśnikami, jak również i z dorosłymi. Chętnie przychodzą do szkoły i podejmują się dodatkowe zajęcia.
Irena Kłos
Kinga Maj
Wiesław Tomal
PODSUMOWANIE PROJEKTU
"PROGRAM INDYWIDUALIZACJI
NAUCZANIA I WYCHOWANIA KLAS I-III
W GMINIE OPATOWIEC"
W dniu 22 czerwca 2012 r., podczas uroczystego apel, którego myślą przewodnia były słowa Janusza Korczaka „Wyrosną z nich tacy, którzy ku gwiazdom wzlecieć zapragną…” w Szkole Podstawowej w Zespole Szkół w Opatowcu zakończono realizację projektu „Program indywidualizacji nauczania i wychowania klas I - III w Gminie Opatowiec” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego i realizowanego na podstawie umowy ze Świętokrzyskim Biurem Rozwoju Regionalnego w Kielcach.
W trakcie apelu uczniowie biorący udział w projekcie zaprezentowali władzom samorządowym: Wójtowi Gminy Opatowiec - Panu Sławomirowi Kowalczykowi, Skarbnikowi Gminy - Pani Annie Klimaszewskiej - Luty oraz pracownikom Biura Projektu: Pani Marii Kurek i Panu Radosławowi Fitkowi, a także całej społeczności szkolnej, czego nauczyli się podczas dodatkowych zajęć. Podczas apelu pokazano prezentację multimedialną, która stanowi fotograficzną dokumentację przedsięwzięcia.
Na zakończenie Wójt Gminy Opatowiec - Pan Sławomir Kowalczyk podziękował Pani Dyrektor, nauczycielom oraz pracownikom Biura Projektu za duże zaangażowanie podczas realizacji projektu. Wszystkim uczennicom i uczniom biorącym udział w dodatkowych zajęciach Wójt Gminy Opatowiec wręczył pamiątkowe certyfikaty dokumentujące udział w "Programie indywidualizacji nauczania i wychowania klas I-III w Gminie Opatowiec”.